Jak bezpiecznie ćwiczyć?

JAK BEZPIECZNIE ĆWICZYĆ?

Zasady bezpiecznych ćwiczeń dla dzieci i młodzieży leczonych onkologicznie:

  • ćwiczenia wykonuj poprawnie (nie skupiaj się na intensywności, ale jakości wykonania ćwiczenia) ZŁA TECHNIKA = BRAK EFEKTÓW, KONTUZJE
  • przestrzegaj zasad intensywności ćwiczeń w zależności od aktualnych wartości morfologicznych krwi
  • wyznacz sobie konkretny i realny cel – “zasada małych kroków”
  • zadbaj o odpowiedni poziom motywacji – nie poddawaj się jeśli efekty nie będą natychmiastowe – bo nie będą
  • znajdź OSOBĘ WSPIERAJACĄ Cię w codziennej rehabilitacji

 

UNIKAJ:

- złych obciążeń – nagłe, niewłaściwe obciążenie może zwichnąć endoprotezę; im mniejsze obciążenie, tym bezpieczniej; im bardziej osiowo obciążone są stawy, tym większe obciążenia mogą przyjąć; zwiększenie dynamiki ruchu zwielokrotnia obciążenie stawów i stanowi ryzyko jego uszkodzenia

- złych ruchów – powtarzane błędy ruchowe mogą obluzować endoprotezę

- przeciążeń – postaw na systematyczność wtedy szybciej organizm przyzwyczai się do aktywności, zwiększy się jego siła i wytrzymałość

Intensywne i długotrwałe leczenie onkologiczne często spowalnia i wydłuża proces rehabilitacji – nie poddawaj się z tego powodu

CZĘSTOTLIWOŚĆ ĆWICZEŃ:

  • w okresie pooperacyjnym ćwicz częściej a krócej (2-3x dziennie)
  • po zakończeniu leczenia ćwicz 1x dziennie
  • korzystaj z rehabilitacji ambulatoryjnej przynajmniej 2x w roku
  • raz w roku uczestnicz w sanatoryjnych turnusach rehabilitacyjnych.

Przestrzegając powyższych zasad zadbasz o:

  • dobry zrost kostny
  • dobrą siłę mięśniową
  • pełen zakres ruchu w operowanym stawie
  • prawidłowy chód = brak utykania
  • szybszy powrót do aktywności i środowiska rówieśniczego

Wykorzystuj umiejętności zdobyte podczas ćwiczeń w czynnościach dnia codziennego – utrwali to efekty rehabilitacji i zapewni dobre jej wyniki.

W razie wątpliwości zawsze poradź się fizjoterapeuty lub lekarza prowadzącego.

 

Autor: mgr fizjoterapii Anna Wyka-Wojeńska