O projekcie

Realizatorem projektu Zdrowa ją są Ministerstwo Zdrowia oraz Instytut Matki i Dziecka w ramach Narodowego Programu Zdrowia.

Projekt dotyczy oceny skuteczności interwencyjno-profilaktycznego programu poprawy zachowań zdrowotnych 15-letnich dziewcząt z wykorzystaniem techniki telemonitoringu.
W ramach projektu badane zostaną objęte telemonitoringiem, połączonym z aplikacją mobilną na ich telefonach.

Udział w projekcie Zdrowa ja bierze 48 placówek z całej Polski, w tym 24 placówki o pełnej interwencji.

Prezentujemy publikacje wydane w ramach projektu Zdrowa Ja:

Zasady prawidłowego żywienia młodzieżyopracowanie: Maria Jodkowska, Katarzyna Radiukiewicz

Zachowania ryzykowneopracowanie: Anna Dzielska[nbsp]

Aktywność fizyczna, opracowanie Wisława Ostręga

Kompetencje społeczne, opracowanie: Dorota Zawadzka, Magdalena Stalmach 

 

 

WIADOMOŚCI DLA UŻYTKOWNIKÓW APLIKACJI ZDROWA JA

Czy wiesz, że styl życia to zbiór twoich decyzji i działań, w największym stopniu wpływających na Twoje zdrowie - w większym stopniu niż środowisko, w którym żyjesz.

Czy wiesz, że codzienny ruch nie tylko sprawi, że na długo zachowasz formę fizyczną i sprawność, ale wprawi cię też w pozytywny nastrój.

Czy wiesz, że regularność, jakość i odpowiednia wielkość posiłków pozwoli na zbilansowanie energetyczne twojego organizmu.

Czy wiesz, że większy poziom aktywności fizycznej stymuluje rozwój, wzmacnia wydolność serca, poprawia elastyczność mięśni i stawów, wzmacnia mięśnie i kości.

Czy wiesz, że umiarkowane ćwiczenia aerobowe to takie, podczas których podnosi się ciśnienie krwi i zaczynasz się pocić, jednak nadal jesteś w stanie normalnie rozmawiać.

Czy wiesz, że aktywność fizyczna pomaga zapobiegać i leczyć wiele schorzeń, (otyłość, cukrzyca, wady postawy, choroby układu ruchu)

Czy wiesz, że wspólne przygotowanie posiłku buduje dobre relacje w rodzinie

Czy wiesz, że chwila relaksu w postaci przebieżki o świcie lub o zmierzchu, w parku lub nad rzeką, jest doskonałym sposobem na rozładowanie emocji oraz zachowanie „trzeźwego” i „świeżego” umysłu

"Piłka jest okrągła a bramki są dwie!” – pamiętaj sportu nie uprawia się przed komputerem

„Słodkiego miłego życia” – tak – ale nie koniecznie z dużą dawką cukru – pamiętaj o słodzeniu z umiarem

„Stół z powyłamywanymi nogami” – to nie takie trudne – pamiętaj jedz posiłki wspólnie z rodziną

Czy wiesz, że aktywność fizyczna dostosowuje organizm do zmian temperatury (hartowanie)

Pamiętaj żeby ruszać się przynajmniej 60 min dziennie

Zrób liste owoców i warzyw, które lubisz najbardziej

Czy wiesz, że badania dowodzą, iż regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozwoju choroby nowotworowej i usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego, zapobiegając infekcjom bakteryjnym i wirusowym

 „…chcesz być mądra – biegaj” – wysiłek biegowy o umiarkowanej intensywności korzystnie wpływa na układ nerwowy: zwiększa jego możliwości poznawcze, poprawia „potencjał umysłowy”

„…chcesz być szczęśliwa – biegaj” – wysiłek biegowy o umiarkowanej intensywności korzystnie wpływa na układ nerwowy: zmiany składu chemicznego mózgu (zwiększenie stężenia serotoniny i endorfin – tzw. hormonów szczęścia), wywoływane wysiłkiem fizycznym, mogą zapobiegać niektórym postaciom zaburzeń równowagi nerwowo-psychicznej (np. depresji) i zwiększają uczucie szczęścia

Na stres pomaga robienie czegoś co lubisz i co sprawia Ci przyjemność. Warunkiem jest skupienie całej uwagi na tej czynności.

Przebywanie na łonie natury doskonale poprawia samopoczucie, relaksuje i dotlenia organizm

Fizyczną techniką relaksacji jest metoda oddechowa zawierająca głęboki oddech brzuszny zmniejszającą fizyczne objawy stresu, lęku i nadciśnienia tętniczego, a także codzienne przejawy emocjonalnej złości i zdenerwowania.

Czy wiesz, że emocje towarzyszą człowiekowi wszędzie i tylko dzięki własnemu poznaniu jesteśmy w stanie nad nimi zapanować i eliminować ich wpływ na stres.

Czy wiesz że, ruch jest jedną z najprostszych form relaksacji i odprężenia. Może to być np. gimnastyka, taniec, pływanie.

Czy wiesz że, empatia to zdolność dostrzegania emocji innych ludzi oraz przyjmowanie ich sposobu odbierania rzeczywistości.

Czy wiesz że, zdrowa i pełna wyrozumiałości komunikacja to podstawa satysfakcjonującej relacji. Czy wiesz że, komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie.

Czy wiesz że, zachowania asertywne są najbardziej konstruktywne w porozumiewaniu się obu stron i uwzględniają zdania obu rozmówców i celem jest wypracowanie wspólnego rozwiązania, które nie rani żadnego z uczestników rozmowy.

Czy wiesz że, zachowania asertywne są najbardziej konstruktywne w porozumiewaniu się obu stron i uwzględniają zdania obu rozmówców i celem jest wypracowanie wspólnego rozwiązania, które nie rani żadnego z uczestników rozmowy.

Czy wiesz że, asertywność jest umiejętnością wyrażania swoich uczuć w jasny sposób i bronienie swoich praw nie czując przy tym dyskomfortu jednocześnie respektując prawa innych.

Czy wiesz że, najlepiej jest podzielić jakiś większy cel na kilka mniejszych z postanowieniem zrealizowania ich w wyznaczonych sobie określonych odstępach czasu.

Zawsze czytaj etykiety na produktach żywnościowych

Nie żałuj czasu na przygotowanie posiłków w domu, kupuj nieprzetworzone składniki i sam przygotowuj jedzenie dla siebie i swojej rodziny

Czy wiesz, że barwniki i konserwanty zawarte w produktach spożywczych mogą szkodzić wywoływać różne reakcje alergiczne szczególnie u alergików, np.  wysypkę, w tym pokrzywkę, duszności.

Pamiętaj czytając etykiety na produktach spożywczych, że im krótszy i bardziej zrozumiały jest  skład, tym zdrowszy produkt.

Jedz kiszone warzywa! Kiszonki dostarczają sporo witamin oraz składników mineralnych, które regulują metabolizm i ułatwiają trawienie, wygładzają skórę, wzmacniają włosy i paznokcie oraz zwiększają przyswajalność żelaza, chroniąc przed anemią. Kiszone warzywa pomagają w oczyszczaniu organizmu i wzmacniają jego system obronny, chroniąc nas przed chorobami. Kiszone warzywa zawierają sporo błonnika, który daje poczucie sytości, więc spada chęć na podjadanie.

Czy wiesz, że kiszone warzywa i owoce są mniej kaloryczne niż nieprzetworzone warzywa czy owoce, ponieważ w trakcie kiszenia zmniejsza się zawartość cukru.

Czy wiesz, że błonnik nierozpuszczalny w wodzie, w znacznym stopniu przyczynia się do właściwej pracy przewodu pokarmowego. Zamiast białego pieczywa, czy makaronu pszennego wybierz pełnoziarniste, biały ryż zamień na brązowy, spożywaj różnego rodzaju kasze i warzywa strączkowe, a także pełnoziarniste przekąski, bez dodatku cukru).

Czy wiesz, że woda pomaga usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, transportuje składniki odżywcze do komórek naszego ciała oraz wspomaga proces wchłaniania substancji odżywczych. Pamiętaj więc, aby pić wodę niewielkimi porcjami. Sporadyczne jej picie w bardzo dużych ilościach może wypłukiwać sole mineralne z naszego organizmu. Nie dopuszczaj także do uczucia pragnienia, bo jest to sygnał świadczący o częściowym odwodnieniu.

Dodając do potraw świeże zioła nie tylko podkreślisz ich smak i wzbogacisz aromat, ale również podniesiesz zdrowotne walory spożywanych posiłków. Dzięki nim możesz także ograniczyć ilość spożywanej soli.

Czy wiesz, że pierwsze trawienie odbywa się w jamie ustnej. Dokładnie gryź i przeżuwaj spożywany pokarm, umożliwia to w dalszej kolejności sokom żołądkowym dokładniejsze i szybsze trawienie.

Spożywaj przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie jak dołączysz dwie zdrowe przekąski miedzy posiłkami.

Dla twojego zdrowia ważne jest, by dieta była urozmaicona, dlatego sięgaj po różnego rodzaju produkty, próbuj nowych gatunków zbóż oraz świeżych warzyw i owoców dostępnych w danym sezonie.

Czy wiesz, że niewłaściwy sposób odżywiania może powodować przewlekłe zmęczenie, ograniczenie możliwości przyswajania wiedzy oraz osłabiać koncentrację uwagi. Dlatego odżywiaj się regularnie i jedz zdrowe produkty

 

 

WYZWANIA DLA UŻYTKOWNIKÓW APLIKACJI ZDROWA JA

Zadbaj o to żeby dziś na świątecznym stole znalazło się choć jedno warzywo

Nowy Rok warto rozpocząć aktywnie - wyciągnij rodzinę na spacer!

Ruch to zdrowie – poodkurzaj całe mieszkanie

Policz schody po których chodzisz – zalicz dziś co najmniej 200 stopni.

93% przypadków zanudzenia wynika z zasiedzenia. Czas się poruszać - przebiegnij dziś 2 km.

Czas na relax – w przedziale czasowym 15:00 – 21:00 nie oglądaj telewizji

Zjedz dziś co najmniej 1 warzywo

Zwykła woda zdrowia doda – zamiast słodkich napojów pij dziś wyłącznie wodę

Czas na relax – w przedziale czasowym 08:00 – 15:00 nie korzystaj z Internetu

Zjedz dziś śniadanie, obiad i kolację

Wstań przed 9tą i idź na spacer

Zrób plan aktywności na najbliższy tydzień

W tym tygodniu opanuj nowe ćwiczenie - np. pompki, gwiazda, hula-hop

Opracuj zestaw ćwiczeń na 15 minut i przetestuj z koleżanką

Zastanów się i spisz na kartce swoje mocne strony (atuty) i powieś kartkę nad swoim biurkiem

Powiedz koleżance ze szkolnej ławki w czym jest dobra i co w niej lubisz. Poproś ją o to samo w stosunku do Ciebie.

Stań dziś przed lustrem i powiedz głośno co w sobie lubisz.

Zrób plan swoich tygodniowych przyjemności, nawet niewielkich.

Przypomnij sobie coś miłego, co Cię spotkało poprzedniego dnia. Zapisz to na kartce i powieś nad biurkiem.

Umów się z osobą z którą siedzisz w ławce na dzień bez słów -postarajcie się przekazać sobie jak najwięcej informacji za pomocą "mowy ciała" - gestów, mimiki, itp...

"Patrz mi w oczy!" Umówcie się z koleżankami, że rozmawiając zawsze patrzycie sobie w oczy i przypominajcie sobie o tym nawzajem.

"Uśmiechnij się do mnie!" W tym tygodniu lub dłużej rozpoczynając z kimś rozmowę uśmiechnij się i poproś o to samo swojego rozmówcę.

Przed wyjściem do szkoły przytul po kolei wszystkich domowników.

Przygotuj sobie posiłek do szkoły

Wybierz się po zakupy do warzywniaka, kup trzy marchewki i po powrocie do domu umyj, obierz je, podziel na patyczki i zabierz do szkoły jako dodatek do II śniadania. Poczęstuj także koleżanki i kolegów.

Ugotuj w sobotę zupę dla całej rodziny z dużą ilością warzyw, pamiętaj, ostrożnie z solą

Przygotuj kolorowe kanapki na dzisiejszą kolację z rodziną, wykorzystaj ciemne wieloziarniste pieczywo, dodaj do każdej plasterek sera lub jajka na twardo albo wędliny, a następnie mały listek sałaty plasterek ogórka lub pomidora.

Zjedz dziś po obiedzie jabłko

Przygotuj na niedzielny rodzinny obiad surówkę z marchewki, selera oraz jabłka, dodaj soku z cytryny, udekoruj cząsteczkami mandarynki

Wybierz się z mamą po zakupy spożywcze, pamiętaj, aby patrzeć na etykiety produktów i wybierać te produkty, które mają niższą zawartość tłuszczu, cukru i soli oraz mniej substancji dodatkowych

Zjedz dziś jogurt naturalny zamiast owocowego

Przygotuj pastę jajeczną na jutrzejsze kanapki do szkoły, postaraj się dodać trochę drobno posiekanego szczypiorku

Zabierz dziś ze sobą co naj mniej 1 litr wody niegazowanej i pij ją niewielkimi porcjami w ciągu dnia.

Kup dziś świeże zioła w doniczce i dodawaj je codziennie do posiłków. Wybierz takie jakie najbardziej Ci odpowiadają, np. bazylia, tymianek, mięta, kolendra, rozmaryn.

Umów się dziś z domownikami, że to Ty zrobisz surówkę do obiadu i użyj do tego kiszonych warzyw (kiszona kapusta, ogórki, itp.). Zwróć uwagę, aby warzywa które użyjesz były kiszone naturalnie a nie zakwaszane octem! Wybierz przepis bez dodatku majonezu!

Zrób dziś sobie dzień bez jedzenia mięsa.

Wypij dziś w ciągu dnia herbatę ziołową i owocową (bez cukru!).

Zrób dziś pastę warzywną na kanapki. Poszukaj przepisów w Internecie.

Zrób dziś naturalną lemoniadę i poczęstuj domowników. Jeśli możesz zamiast cukru użyj naturalnego miodu pszczelego.